loading...

مطب دندانپزشک اریا

روش های ترمیم دندان شکسته روش های پیشنهادی مربوط به معالجه و بهترین روش ترمیم دندان شکسته به علت و میزان آسیب و پوسیدگی دندان بستگی دارد. در اینجا چند روش که دندانپزشکان برای ترمیم دندان شکسته استفاد

اخبار دندانپزشکی



با این روش ها هزینه دندانپزشکی را کاهش دهید !


مراقبت از دندان ها نه تنها میتواند براي زيبايي هر كس مهم باشد بلكه از هزينه هاي اضافه مانند كشيدن دندان هاي پوسيده پر كردن وهزينه هاي سنگين تر جلوگيري ميكند با انجام چند نكته ساده ميتوانيد از بروز مشكلات دنداني جلوگيري كنيد و  هزینه دندانپزشکی را کاهش دهید ادامه مطلب


نحوه بهبود دندان شکسته

تاج بازدید : 482 دوشنبه 15 شهریور 1400 : 17:28 نظرات (0)

روش های ترمیم دندان شکسته

روش های پیشنهادی مربوط به معالجه و بهترین روش ترمیم دندان شکسته به علت و میزان آسیب و پوسیدگی دندان بستگی دارد. در اینجا چند روش که دندانپزشکان برای ترمیم دندان شکسته استفاده می کنند را توضیح می دهیم.

روش باندینگ

 حال اگر نتوانستید با روش اول اقدام به ترمیم دندان شکسته نمایید می توانید از روش باندینگ استفاده نمایید. باندینگ یا پر کردن دندان روش ساده ایست که با کمک آن به وسیله مواد مخصوص دندان را به شکل اولیه پر می کنند.

فرق باندینگ با پر کردن در نوع مواد مصرفی می باشد. برای باندینگ که معمولا برای دندان های جلو انجام می شود از نوعی رزین مخصوص پر کردن دندان استفاده می شود. این رزین همرنگ دندان می باشد و کاملا شبیه به دندان طبیعی خود شما خواهد شد.

ترمیم دندان شکسته با ونیر

از جمله روش های ترمیم دندان شکسته می تواند استفاده از روکش باشد. اگر دندان شکسته شده بر اثر پوسیدگی باشد می توان با کمک روکش قسمت های آسیب دیده را برداشت و از قسمت های باقی مانده دندان با روکش استفاده نمود.


استفاده از ونیر ها

روش دیگر که می تواند بسیار در زیبایی ظاهر دندان های شما نیز کمک کننده باشد استفاده از ونیر ها می باشد ونیر ها به عنوان یک پوشش به دندان ها متصل می شوند و می توانند بر روی یک دندان و یا چند دندان قرار بگیرند. عمر مفید این ونیر ها در صورت استفاده صحیح چیزی حدود سی سال می باشد.

روش تاج !

باز هم برای ترمیم دندان شکسته روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند به عنوان یکی از روش های خوب به تاج اشاره نمود. از این روش در مواردی استفاده می شود که شکستی دندان بسیار شدید می باشد و در عین حال می خواهیم تا حد امکان دندان را حفظ نیز بکنیم.

تاج به عنوان یک کلاهک بر روی دندان قرار می گیرد و برای هر بیمار نیز به صورت سفارشی متناسب با رنگ دندان هایش ساخته می شود.


نکات مهم ترمیم دندان شکسته

اگر دندان شکسته ای دارید ور به هر دلیل نمی خواهید به دندان پزشک مراجعه نمایید بهتر است بدانید که این کار باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای سایر قسمت های بدن شما نیز می شود. حضور یک دندان شکسته باعث آسیب به لبها، زبان و داخل گونه های نیز می شود.

همچنین با وجود درد در دندان مطمئنا نمی توانید غذای خود را کاملا بجوید که همین اتفاق نیز باعث به وجود آمدن مشکلات معده برای شما خواهد شد. پس به خاطر داشته باشید دندان شکسته شما می تواند با روش های بسیار ساده ای ترمیم شود پس در انجام عملیات دندانپزشکی مناسب کوتاهی نکنید.

کانتورینگ دندان از روشهای ترمیم دندان شکسته

اگر شکستگی بسیار جزئی و کوچک باشد کار ترمیم دندان شکسته شامل گرد کردن و شکل دادن لبه های تیز دندان و صیقل دادن و صاف کردن آن به طوریکه با سایر دندانها همخوانی پیدا کند و شکستگی دندان از نظر زیبایی طبیعی جلوه کند.

روش پر کردن یا چسباندن دندان شکسته

در این روش ترمیم دندان شکسته  از مواد دندانپزشکی مخصوص استفاده می شود  و در قسمت شکستگی یا ترک قرار می گیرنداین مواد می تواند امالگام یا کامپوزیت یا گلاس اینومر و غیره  باشد  و سپس توسط دندانپزشک آن را هم راستا با سایر دندانها فرم و شکل می دهد، بعد از آن مواد سفت و سخت می شود تا دندان شکسته طبیعی تر به نظر آید.

روکش برای ترمیم دندان شکسته

روکش کردن دندان یکی از روشهای ترمیم دندان شکسته است که معمولا  برای هر بیمار به طور اختصاصی ساخته می شوند تا بتوانند جایگزین قسمت شکسته دندان باشند و در این حالت قسمت های پایه و ساختار اصلی دندان سالم باقی می ماند. در این روش ، یک تاج دندان مصنوعی جزئی یا کامل ساخته می شود و سپس به دندان وصل می شود تا استحکام بیشتری داشته باشد و تا حد ممکن دندان طبیعی را حفظ کند. اغلب برای اطمینان از موفقیت در ترمیم دندان شکسته درمان کانال ریشه نیز لازم است.

درمان کانال ریشه روش ترمیم دندان شکسته

برای صدمات شدیدتر، وقتی که ساختار داخلی (پالپ) دندان آسیب دیده است، می توان با روند تمیز کردن و پر کردن، ریشه طبیعی دندان را نجات داد. با حفظ ریشه طبیعی دندان، تاج و مینای طبیعی دندان به طور کلی ضعیف شده و نیاز به تعبیه یک تاج مصنوعی وجود دارد.

کشیدن دندان راه حل نهایی برای ترمیم دندان شکسته

برای دندانهای بسیار آسیب دیده که توسط هیچ یک از روش های ترمیم دندان شکسته که در بالا ذکر شد امکان نجات آنها وجود نداشته باشد کشیدن دندان آخرین گزینه ممکن است. کشیدن دندان منجر به ایجاد شکاف و فاصله بین دندان ها خواهد شد. برای حفظ سلامت لثه و زیبایی لبخند و افزایش اعتماد به نفس شما نیاز به نوعی از دندان مصنوعی در این زمان احساس می شود. در این مواقع از روش های کاشت و ایمپلنت دندانی برای ترمیم دندان شکسته استفاده می شود.

سوالات متداول ترمیم دندان شکسته

1-اگر دندان به طور ناگهانی شکسته شد چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اگر تمام دندان شما شکسته شد ولی ریشه های دندان سالم بود بلافاصله دهان خود را با آب بشویید و دندان شکسته را در یک ظرف کوچک شیر، آب یا سرم نگهداری کنید. در صورت خونریزی با اعمال فشار خونریزی را متوقف کنید و اگر خونریزی بیش از حد است به اورژانس مراجعه کنید.

2-اگر دندان شکسته لبه های تیز ایجاد کرد چه اقدامی مناسب است؟

اگر دندان شکست و لبه های تیز دندان ناراحت کننده بود و باعث زخم شدن زبان شد می توانید آن را با آدامس، گاز یا موم بپوشانید. اگر درد زیادی را احساس می کنید، یک داروی ضد درد را امتحان کنید یا برای کاهش درد از کمپرس سرد استفاده کنید.

3-آیا دندان شکسته یا ترک خورده خود به خود ترمیم می شود؟

برخلاف استخوان های اسکلت بدن دندان ها در صورت آسیب به استخوان نمی توانند خود را ترمیم کنند و باید از اقدامات پزشکی برای ترمیم دندان شکسته استفاده شود.

4-اگر دندان شکسته ترمیم نشود چه عوارضی دارد؟

در بعضی موارد شکستگی و ترک دندان بسیار ناچیز است به طوری که فرد متوجه آن نمی شود و فقط با عکسبرداری تشخیص داده خواهد شد. در این مواقع خطری بیمار را تهدید نمی کند. اما در صورتیکه شکستگی واضح باشد و بدون درمان رها شود باعث آسیب به ریشه دندان در اثر پوسیدگی دندان خواهد شد.

5-آیا دندان شکسته شده دچار عفونت می شود؟

در صورت عدم ترمیم دندان شکسته، امکان ورود راحت تر باکتری ها به ریشه دندان در جایی که اعصاب و رگ های خونی وجود دارند تسهیل می شود. پس از رسیدن عفونت به قسمت اعصاب دندان، بیمار دچار علائم دندان درد و حساسیت شدید دندان ها می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
فیلم دندانپزشکی

فیلم کامل کشیدن دندان عقل و چگونگی انجام آن




چگونگی عصب کشی +فیلم


فیلم کامل چگونگی ایمپلنت

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 295
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 848
  • باردید دیروز : 197
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,339
  • بازدید ماه : 8,018
  • بازدید سال : 43,129
  • بازدید کلی : 182,233